Lažu li vam PR-ovci?

Svaki će vam PR-ovac reći da jedino što ne smije napraviti u odnosima s dionicima, posebice s predstavnicima medija, jest – lagati. S druge strane, katkad se čini da su mnogi oko nas uvjereni da nam je prikrivanje istine modus operandi, a mi od toga bježimo ko vrag od tamjana

Kada smo raspravljali o čemu ćemo raspravljati na ovogodišnjoj ‘KOMferenciji’, neko smo se vrijeme mučili da nadođemo na pravu temu. Željeli smo da bude istodobno aktualna i svevremenska, intrigantna i srednjestrujaški politički korektna, zabavna i ozbiljna. I tako smo došli do istine. Pojma koji doživljava najveću popularnost u svom životu, koji žari i pali u svim važnijim diskusijama gdje se govori o budućnosti čovječanstva, planeta i demokratskog poretka u SAD-u, socijalnoj koheziji i frakturi, o kvaliteti života u Samoboru, ratnim zbivanjima u Izraelu, koncertima Aleksandre Prijović u zagrebačkoj Areni…

Zašto istina?

Istina – nikad važnija, nikad bliža, nikad upitnija! Je li onda i nikad dalja? U superglobaliziranom i supermedijatiziranom društvu gdje svaki glas ima jednaku demokratsku vrijednost i svaki lonac ima svoj poklopac, istina je postala sveti gral u poslovanju, upravljanju državom i društvom te svakodnevnom životu. Med nam je pun šećera, maslinovo ulje puno suncokretova, a tartufata puna naftnog derivata. I sada zadnji paragraf o razlozima postavljanja istine kao noseće teme ‘KOMferencije’ koja će se od 30. studenoga do 2. prosinca održati u Splitu: svaki će vam PR-ovac reći da jedino što ne smije napraviti u odnosima s dionicima, posebice s predstavnicima medija, jest – lagati. Zašto? Pa zato što će onda izgubiti sav svoj kredibilitet, mogućnost razvijanja odnosa, facilitiranja dijaloga. Ukratko, ‘lažljivi’ PR-ovci nemaju dobru perspektivu na našem tržištu.

S druge strane, katkad mi se čini da su mnogi oko nas uvjereni da nam je prikrivanje istine modus operandi, a mi od toga bježimo ko vrag od tamjana. Prema rezultatima istraživanja Nulti kvadrant, koje od završetka lockdowna prati promjene u stajalištima i ponašanju potrošača, vidljiv je trend opadanja povjerenja naših građana u manje-više sve znane autoritete. Slično tumači i Boris Jokić čiji Institut za društvena istraživanja provodi najviše ozbiljnih longitudionalnih istraživanja mladih, gdje je također vidljiv snažan trend pada povjerenja. Mladi danas, naime, jedino vjeruju svojim roditeljima – i to samo katkad.

Što je svrha

U Edelmanovu istraživanju iz rujna ove godine, koje se bavilo budućnošću korporativnih komunikacija, još se jednom potvrđuje i dalje rastuća važnost komunikacijskih stručnjaka unutar velikih organizacija, pa su tako naše kolegice i kolege zacementirali svoje mjesto za stolom s ljudima takozvane C-razine (CEO, CFO…). Jedan od glavnih zaključaka je i da se korporacije trebaju početi voditi svrhom – o čemu će na ‘KOMferenciji’ u Splitu pričati Matt Carter, jedan od najuglednijih i najutjecajnijih strateških komunikacijskih stručnjaka u Velikoj Britaniji. Tema istraživanja bili su i zaposlenici koji su zauzeli najvažniju ulogu među dionicima neke organizacije. To sve ukazuje da se organizacije, i javne i privatne, trebaju presložiti te definirati svoju svrhu i ulogu u društvu.

Možda nam se čini nekako daleko i eterično, ali u Ujedinjenom Kraljevstvu već pet godina izlazi stručni časopis koji se bavi samo korporativnom svrhom. Osim toga, naša uloga, uloga stručnjaka za odnose s javnošću odavno je nadišla ulogu samo komunikacijskih stručnjaka, mi smo danas strateški savjetnici ključnih donositelja odluka, što za sobom povlači još veću odgovornost. Trebamo znači više učiti, još bolje razumjeti kontekst te imati otvorene linije i izgrađen odnos sa svim važnim dionicima.

Mi PR-ovci često propovijedamo kako trebamo više slušati, pa smo poslušali sugestije koje su nam dali sudionici prošle konferencije: više sadržaja o međunarodnim iskustvima i trendovima te bolji sadržaj za mlade. Imamo predavače i paneliste iz čak 13 zemalja, prvi put dodjeljujemo HUOJ-evu međunarodnu nagradu ‘the! award’ uživo, imamo suradnju s četiri sveučilišta iz regije (Split, Zadar, Dubrovnik, Mostar), obilje sadržaja za mlade i superpovoljne cijene kotizacije i smještaja. Dođite u Split da vam ispričamo svoju istinu.

Uloga stručnjaka za odnose s javnošću odavno je nadišla ulogu samo komunikacijskih stručnjaka – mi smo danas strateški savjetnici ključnih donositelja odluka, što za sobom povlači još veću odgovornost

Tekst je objavljeno u Liderovom specijalu PR odnosi s javnošću, 10. studenog 2023.

Mario Aunedi Medek, direktor i partner